söndag 18 december 2016

2016-12-18 Hamnbelysningen

Hamnbelysnings masten levereras och jag har en story om den jag. Jag Kenneth Mäkilä och Pehr Sandholm skulle reparera o byta lampor ibland drosslar även armaturer byttes.
Dom hade steg svetsade på röret för att man skulle kunna klättra upp där.
Kenneth och jag hade stolpbältet på det va ju bra att sätta fast repet i stolpen så man inte kom ner därifrån.
Armatur skulle bytas ut och vi hade verktyg och ett långt rep med ett block med oss upp. Blocket fästes och repet släpptes ner Pehr satte sej i dubbelkabin baggen med linan fäst i dragkroken och armaturen i andra ändan. Han skulle köra sakta och på de viset hissa upp armaturen åt oss där uppe.
Nåjaa han började sakta och körde framåt och efter en stund brakade det till och han hade kört över en pollare och fastnade.
Olle Mattsson fick komma med stans lastbil o lufta upp lite så baggen lossnad. Armaturen bar Kenneth och jag upp den sista biten och bytte den.
Sen en helt annan gång va vi i korgen som fanns i där före renoveringen av dessa mäster. Det finns just nu en av dom gamla kvar vid Gamla tullhuset.
Vi dinglade med benen över kanten och såg Amorella angöra och när förtöjningstrossen spändes ruskade stolpen. Dom hade satt grova gängstål och fäst krok runt betongfundamentet. Och när vi kom ner sa vi detta åt Cai-Eric Ekström som va elchef. Den delen monterades ner och finns ännu i Kalmarnäs lagret som kallas Voukseniska av dom äldre gardet. Där ligger grejen och den användes aldrig mera av nån...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar