tisdag 25 december 2018

2018-12-25 Brorsans vinterpratande

- Hurriganes Get on för mej ... Tack bror min

https://alandsradio.ax/vinterprat-2018/teppo-kytomaki-2512

Det här ovanför det är länken, och tror mej jag kan fylla in i hålena om julen.

Den julaftonen Den gången vi frös och gick till ***** och snodde ljus den julafton var de minus 20... Vi var utkastade, frös och samma hände juldagen tur att vi hade ljusfunderingarna kvar.

Den julaftonen som du min bror va i Åbo på sjukhus, jag var ensam o hörde dom andra när Kalles jul började..... Hörde mamma fråga kuppin att om jag skulle få ta en köks stol och sätta mej där bakom
soffan. Hon lovade att jag skulle sitta tyst o snällt - NEJ va svaret.

Den julen du nämnde i programmet, vi hade vårt i kojjan och hade snott madrasser och filtar med nåt täcke från "kiroja" ( Kiroja" betyder sväraren på finska... De va Helge Snellman som bara domderade o svor åt oss när vi smög runt o gjorde fanstyg.
Kiroja är på bild på slutet..

Den julnatten som vi blev utkastade och väntade på mamma i en snödriva där vid stora trädet.... Somnade gjorde vi o mamma kom hem o väckte o tog in oss. Då kunde vi nog ha dött på riktigt.

Den julen vi hade inga pengar kokade lite ris med vatten och hade knäckebröd men de va i Klintvägen 18 de så...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar