onsdag 8 januari 2014

2014-01-08 SA


Finsk militär förläggning typ 1940 ....
Och han här tror jag att heter Veikko Kalevi Vehviläinen och var Mannerheim riddare .. Var han bekant är han släkt var han gift med nån av farmors syskon ? Frågorna är många dom. Mannerheim riddare nummer 15 är det isåfall..


Och en tjej krigare vem är det då ?

SA på nummerbrickan betyder Suomen armeja....




Hmmm ? Olavi Virta va en som figurerade i Farfars kretsar är det han eller är jag helt borta ?



Med malteserkors och allt på bröstet.... Måste kollas upp
Såna här foton finns det i samlingen som.... Faster hade... Och man har ju ingen aning vem det är på dom ju KUUUL.........
Är detta vad jag tror så har jag hittat bild på en bunt rödgardister som avrättades 1918 ... Och kanske Valdemar Sammalisto med byssa... Nåå men då har man lite att fundera på...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valdemar_Sammalisto

Och kolla brorsan o jag har två soldat pass av varsin gobbe.... Olika versioner och kompletta... Hmmm antecknar intresseklubben nu eller .....
Och den 2 februari 1940 så bombades Rosenlews fabrik och dom här avled......
Så onödigt ..... Och vem och varför finns denna är nån släkt ? Eller va det nån kompis till Farmor alt Faster min .. Varför ?   Frågor finns och det finns en hel del foton som........ Tjaaaa vad göra ?
Uppdatering--- 2014-01-10
Nu klarnar det... Farmor jobbade på fabriken och blev skadad.. Och faster va med och blev där i röran. Dom hittade henne senare där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar