lördag 21 juni 2014

2014-06-21 Elverket

Alltså Oy Nokia Ab gjorde kablar denna tiden. Elverket hette Mariehamns stads Elverk och inte som Nu Elnät... Flakbilen var en Transit med v-4 motor bensinare på 1700 kubik... Jag hade halare... Peter Sundtröm var på stans lagret och fotade mej.. ( Nu är han Polis ) Man ser ett betongkabelskydd lite tungt o trava femhundra meter sånt i diket.. Och man var boende på Klintvägen 18 C 4 ... Saatans va man kämpade med Kabeltrummor och skuffade på dom ibland skottade sej fram. Ni ser ju vilken " ordning det är "... Ibland åkte vi 4 i bilen den som satt bredvid chauffören växlade. Man ser högspännings kabel som är grov som plaströr och styv som ett järnspett... AMKA kabel rullarna. Oj vad AMKA man har trälat med. AMKA förresten är kabeln som gör att Åland i motstats till Sverige till exempel inte har så mycket strömavbrott på lågspännings sidan så nu vet ni. Joo på Åland har dom Högspännings elavbrott istället som dom inte vet om ..Halloo
Arbetsledaren hette Holger Hellsten....Och sin sista dag sa han .. Jaa Seppo du trodde jag var tokig ioch galen Linjemästare men nu får ni en riktig idiot.... Oj tänkte jag finns det ? oj oj nääääeee... Men han hade rätt Holger. Vid denna tid så var elchef Lars-Ove Linden högsta kukku.. Han va rejäl chef av gamla stammen. Gammal militär tror jag till och med.
Nubbe ( Rolf Nummelin ) skötte lagret med Bodin Jansson ( Sven-.Erik Jansson från Möckelö )  som lager chef....   Och en roligt sak bland allt som hände var. Med denna bil backade jag på Cai-Eric Ekströms bil han som blev Elchef efter Lars-Ove.... På min ett års dag på Elverket.. Grattis :)
Nu har det gått x-antal år.... Hmm detta är 1980 april, oj oj...... Mycke kabel har man lagt. Platsen finns kvar är men lite förändrad kommer osakligen på en ide... Ta ett foto där skall jag göra... Kul eller inte nåjaaa kanske ... Kanske...
Och på fredag denna vecka så slutar Grävar Kalle sin karriär som grävare på Elverket. Han började på -60 talet och grävde. Snacka karriär... Kalle är kung han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar