lördag 23 mars 2013

2013-03-23 Kalufsen min som är....Historia

Jag o min polare Pontus i Sverige
På skaren  Dalkarby Jomala
På sommarfika Dalkarby
Jag har haft skruv lockar typ.... Men det är historia det.... Och på tal om Historia... Sååå
I första ( den översta ) bilden med Pontus så lite bonna look är det redan då ... Ja ja håll med bara så är det... Bodde i mellan Edsbro och Knutby ( Yess ) på ett ställe som hette Vestra Vrå och ett hus till fanns det sen va det tomt...
Bilden i mitten .Bilden på skaran ovanför Jomala träsk ... Same look med spade och försöka styra upp småsyskonen inga lätt inga... Lite bonde look igen sku jag säga... Det var en tid då "nån" va på rehabilitering för krigsinvalider. Då kunde vi leva upp då. Mamma bakade och fixade vi pysslade, så dom veckorna var riktigt som .... En vanlig familj sku ha det.
Sista bilden. Nederst då fika igen.... ps. i ladan där bakom så finns det bostad nu. Och vi som hade ute skithus där på södra ändan ( Teppo o jag) dom andra dom fick skita inne dom det är skillnad på folk och folk si.
Men ett smile på läppen är det när man kör förbi och tänker på deras vardagsrum när man satt o sket där.... Och vissa gånger vad det vinter och kallt, mörkt och blött. Men alternativet var skit på dej.
Ladan där har räddat Teppo o mej många gånger när vi vart utslängda......... Till och med julafton har jag firat inne i ladan där, jag hade min bror och jättekallt.. Så ved det fick man klyva då blev det varmt. Dom andra ? jaaa dom såg på Kalle Ankas jul do... Det är skillnad på folk o folk.
En gång somnade brorsan och jag precis där vi sitter bredvid trädet där. Mamma kom hem och såg oss, väckte oss o tog oss in i huset. Det var ju bra och tokigt kunde det gå när det var vinter o kallt ute.... Så är det. Vad lär man sej.... Joo lite jävlar anamma om det bråkar och det kan ju vara bra o ta till... Sen tror jag att det dära finska Sisun förstärktes på grund av en viss ..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar